Jdi na obsah Jdi na menu
 

Brzdy

Jak fungují 

 Hydraulický brzdy jsou dva spojený písty kde tlak přenáší brzdová kapalina. Přes ruční páčku popř. nožní páku je ovládán jeden píst o malým průměru a poměrně dlouhým chodu a na druhým konci spojovací vysokotlaké hadice je brzdící třmen kde je píst o velkém průměru a krátkém chodu. Síly působící na písty jsou v opačným poměru než plochy pístů tzn. že čím větší průměr pístu na brzdiči tím lehčí silou stačí mačkat páku. Průměr pístku na brzdiči však není možný zvětšovat do velkých rozměrů a tak se používá více menších od jednopístkových až po šestipístkové kde jsou tři páry pístů proti sobě. Jsou k mání však i 8 pístky. Posun pístků na brzdiči a tím i posun destiček je několik desetin. Není zde žádná síla která by destičky dávala po povolení tlaku od sebe a tak musí mít k otouč malé čelní házení a to kolem 0,05-0,15mm. Kotouče jsou buď jako jeden kus nebo jsou v podobě ocelové obruče nanýtované na hliníkovým unašeči s malou vůlí. Suzuki u GSX-R udává max. čelní házení 0,2mm na předních kotoučích. Pokud je kotouč křivější je už při brzdění cítit kopání do páčky.
 
 
  
Brzdová kapaliny 
 

Přenoscem tlaku v systému je brzdová kapalina, která musí snášet vysoký teploty který vznikají vlivem tření destička/kotouč. Tato teplotní odolnost je velmi důležitá, neboť v mikrokapičce vody při varu expandují vzduchové bublinky, který se můžou zachovat dvojím způsobem. Buď při malým stisku páčky kdy není otevřena cesta z pístu páčky do zásobní nádržky se bubliny rychle rozpínají a zvyšuje se tlak na brzdící pístky, který začnou víc brzdit až do zablokování kola. Druhá varianta je, že při brzdění se zahřeje kapalina a povolíte páčku. Vytvoří se bublinky někde v oblasti brzdiče a vytlačí z hadice přebytečnou kapalinu do nádobky. Nyní při brzdění není mezi páčkou a brzdičem v hadici jen kapalina, ale i vzduch, který je několikanásobně stlačitelný. Takže se může stát, že na jeden stisk páčky až k řidítku se nevyvolá potřebný tlak a nezabrzdíte. Pokud stihneš rychle opakovaně stisknout páčku tak by se měl brzdící účinek zlepšit ovšem né jako v případě bez vzduchu. Brzdová kapalina je bohužel hygroskopická což znamená, že do sebe absorbuje vlhkost ze vzduchu a tudíž by jsi měl použít vždy čerstvě otevřený balení a měnit ji maximálně jednou za dva roky. Je to investice tak do 100Kč což se jistě vyplatí. Vlhkost v kapalině snižuje bod varu při kterém se z kapaliny vylučují malé vzduchové bublinky v celém objemu kapaliny. DOT 3 DOT 4 DOT 5
bod varu [°C] min 205 min 230 min 260
bod varu při nasyc.vlhkosti [°C] min 140 min 150 min 180
viskozita při -40 °C [mm/s] max 1500 max 1800 max 900
viskozita při 100 °C [mm/s] min 1,5 min 1,5 min 1,5
pH 7-11,5 7-11,5

Kapaliny jakosti DOT 4 mají ve skutečnosti obvykle bod varu kolem 270 °C.

 
 

Výměna kapaliny 

Je možný více způsobů a já zde popíšu dva.
1)Odšroubuješ víčko nádobky na páčce a vysaješ stříkačkou všechnu starou kapalinu. Naliješ novou a povolíš odvzdušňovací šroub na brzdiči na který nasadíš hadičku. Pomale zmáčkneš páčku až nadoraz přičemž z hadičky vyteče trocha kapaliny. Páčku pořád držíš a přitom dotáhneš odvzd.šroub. Páčku pomale povolíš a před pístek páčky se nasaje nová kapaliny. Opět povolíš odvzd.šroub a zmáčkneš páčku a tento cyklus opakuješ dokud teče stará kapaliny (je znatelně špinavější než nová). Nezapomeň se dívat na zásobu v nádržce ať tam zbytečně nenasaješ vzduch.

2)Odšroubuješ víčko a odsaješ starou kapalinu. Nasadíš na odvzd. šroub hadičku se stříkačkou v které je nová kapalina, šroub povolíš a pomale natlačíš novou kapalinu a nahoře do nádobky bude vytíkat stará.

 
 

Odvzdušnění

Jak již bylo uvedeno výše v systému nesmí být vzduchové bubliny. Při výměně nebo i časem se tam vzduch může dostat což má za následek horší brzdný účinek. Poznáš to že je páčka "gumová" a při vícenásobným stisku tvrdne. Odšroubujem horní víčko a nasadíme krátkou hadičku s prázdnou stříkačkou na odvzd.šroub a povolíme jej a zároveň vyváříme stříkačkou podtlak. Až dotáhneš stříkačku až na konec šroub zase dotáhni. Šroub má na konci kužel a tudíž není potřeba ho rvát silou, protože zvlášť na XJ (že Maro?:-)) pak může prasknout hliníkovej odlitek brzdiče. Tento podtlak se stříkačkou (existují na to i speciální odsávačky) provedem vícekrát a přitom sledujem zda v nádobce je pořád dost kapaliny a nenasáváme vzduch. Nádobku pak nezapomene doplnit na rysku.

 

 

Hadice gumovky a teflonky

V manuálu je uvedený, že by se měly hadice měnit každý dva roky. Přijde mě to od japonců přehnaný. Nezjišťoval jsem cenu originál gumovým hadic, ale nebude daleko od opletených teflonových (PTFE-polytetrafluoretylen-pro šťourali:-) a myslím, že origoš možná budou i dražší. Teflonový mají přitom oproti gumovým dost výhod. Jsou hlavně tužší a tudíš se tlak míň spotřebovává na nafouknutí hadice a jde přímo na pístky brzdiče. Můžete si vyrobit libovolnou délku což je kolikrát potřeba když přestavujete stroj a dáváte jiný řídítka. A co se týče vzhledu tak nerezový opletení vypadá oproti černé gumě daleko líp. Hadice se prodávají buď přímo na určitou motorku nebo v metráži. Je to teflonová trubička opletená nerezovým drátem. Je potřeba koupit nový koncovky-banja. Koncovky na starých hadicích jsou nalisovaný a tudíž už nejdou použít. Banja určený pro teflonový hadice mají specifickou konstrukci a jsou šroubovací. Naměř si potřebnou délku a hlavně nezapomeň, že při postavené motorce na kolech není vzdálenost páčka-třmen ta maximální neboť vidlice je trochu zasunutá a při délce vyloženě na míru by se pak např. při wheelie kdy se odlehčí přední kolo mohla hadice vytrhnout. Dřív se používal rozvod kapaliny tak, že jedna hadice šla z páčky do rozdělovače umístěnýžho pod spodníma brejlema a odtam po jedné hadici ke každýmu třmenu. Při přechodu na opletený hadice je dobrý vyhodit rozdělovač a vést jednu hadici od páčky na brzdič, použít double-šroub a druhou hadici vést z pravého brzdiče přes blatník k levému (GSX-R od roku ´94 to už takto používalo továrně). Ušetříte takto dvě banja což je přinejmenším kolem 400Kč. Banja se vyrábí v různých úhlech zalomení 0°,30°,45°,60°,90° a to buď v oceli nebo v eloxovaném hliníku. Výroba hadice na míru je jednoduchá a zvládnutelná v domácích podmínkách. Součástí banja je i malý mosazný soudeček(oliva) a převlečná matice. Na hadici nasadíme převlečnou matku, trochu odděláme opletení od vnitřní teflonové trubičky a do vzniklého prostoru natlačíme na trubičku mosazný soudek. Do hadice zasunem banjo a dotáhnem převlečnou matkou. Při montáži druhého konce je potřeba si dát pozor v jakým úhlu oproti prvnímu konci banjo dotáhneme aby při výsledné montáži na motorku nebyla hadice zkroucená.

    Ceny(orientačně):hadice od 350Kč/metr, banjo ocel 200Kč/kus, dvojitý šroub 50Kč, těsnění 2Kč.

 

 

 

Obrazek

 

 

 

 

 


autor: GSX-Roll