Jdi na obsah Jdi na menu
 

Hlava válců

 

 

Pokud je nízkej tlak ve válcích nemusí to vždy znamenat poškození válců či netěsnost pístních kroužků. Měří se při studeným motoru a správně nastavených ventilových vůlích tak, že vyšroubujem svíčky a do díry zasunem manometr a protočíme startérem motor asi 4sekundy až se ručka dostane na maximální hondotu. Dobrá hodnota je 10-14atm a mezi válci by neměl být větší rozdíl než 2 atm. Pokud jsou tlaky poněkud nízké stříkni do válce trochu oleje čímž se utěsní pístní kroužky a pokud je tlak stále nízký uniká vzduch kolem ventilů. Při sundávání hlavy je potřeba prvně sundat ventilový víko, pak povolíme a vyšroubuejm napínák rozv. řetězu na zadní straně válců mezi 2. a 3. karburátorem. Sundáme vačky a přivážem si řetízek aby nespadl do šachty. Povolíme matice hlavy, která jde sundat i z motoru v rámu.

 

Zkontrolujem těsnost ventilů. Otočím hlavu a nalijem na ventily např. benzín aby byli po celým obvodu zalitý a fouknem do sacího (výfukovýho traktu). Já na to používám žabku na foukání matraček s přidělaným víčkem od flašky od oleje, ale vynalézavosti se meze nekladou:-). Pokud ventil netěsní tak jej zabrousíme. Vezme se truhlářská svorka a stlačí se pružiny na ventilu a z podložky na konci ventilu co drží pružiny se vyndá na dvě pulky rozřízlej kužílek (obr 3). (pokud není svorka tak se podloží ventil a zatlačí se na podložku třeba kombinačkama). Sundáme pružiny a prohlídnem gufírko a pokud motorka žere dost oleje tak je to právě většinou netěsností gufera. Zasunem ventil do vedení a pokud gufero neudrží ventil při otočení hlavy tak gufero vyměň (vyplatí se koupit origoš, protože neorigo popraská během pár měsíců). V případě úniku oleje přes gufera je vidět i hutná hmota na talířku ze strany dříku.

 

Výška okraje talířku h by měla být minimláně 0,5 mm. Zkontroluj šířku dosedacví plochy W ventil/sedlo, která má být 0,9-1,1 mm. Pokud vyhovuje a ventil netěsní tak tam dej brusnou pastu na ventily (je potřeba ji hodně naředit olejem), na ventilovej talířek lupni přísavku a otáčej ventilem (co jsem slyšel tak by se to nemělo točit třeba vrtačkou ale konat pohyb sem-tam). Víc se mi osvětčilo nasadit z druhý strany na dřík hadičku kterou otáčíš sem-tam v rukách a zároveň občas nadzvedneš aby se dostala pasta na broušený plochy. Po chvílích i měň polohu ventilu v sedle. Radiální vůle ve vedení ventilu smí být maximálně 0,35 mm a měříme ji v obou osách dle obr. V případě že nevyhovuje změříme průměr dříku který smí být minimálně 4,965-4,980mm u sacích a 4,945-4,960mm u výfukových ventilů.

 

Obrazek

Asi většina lidí je pro nový těsnění pod hlavu, ale už jsem na dost motorkách použil to starý (ZZR, NTV, GSX-R, CBX, CBR, XL.. a třeba na ZZR už drží 25tkm a furt je OK).Starý těsnění je potřeba pořádně očistit, odmastit, nastříkat asi tak 4 vrstvy vypalovací barvou a natřít jemnou vrstvu Kupferpastou co se používá na tepelně namáhaný závity.

Při dotahování hlavy je potřeba dbát na správný pořadí dotahování šroubů který je vidět z obrázku pod textem.

Červeně značené matice (ty krajní) mají měděnou podložku a matice je klasická průchozí. Zeleně značené mají taky Cu podložku, ale jsou uzavřené (takovej kloubouček). Dotahovací moment, kterej u starých šroubů je 38-40Nm u nových asi o 3Nm víc.

Obrazek

Matky se však nedotahujou přímo na maximální moment ale zhruba ve třech etapách.

Po nasazení hlavy a vaček je potřeba nastavit správně rozvodovej řetěz a nastavit správný vůle ventilů.

O tom je na stránce o ventilech.

 

 

 

 


autor: GSX-Roll