Jdi na obsah Jdi na menu
 

Corah 1912 

 

Obrazek

Veterán pro zocelený chlapy.
Jestli vás někdy při sledování TT napadne, že závodníci musej mít snad koule z ocele, věnujte tichou vzpomínku i chlapíkovi, jenž se v roce 1912 řítil po tomtéž okruhu rychlostí 130 km/h na mašině značky Corah. Představte si motorku s neuvěřitelně shitovejma brzdama i tlumičema na kostrbatých silnicích Isle of Man na počátku století a na ní hrdinu, kterej navíc ještě musí za jízdy nohou pumpovat do motoru olej, aby svýho miláčka nezadřel. No, nezní to jako noční můra? A přitom se tenhle V-twin kdysi těšil pověsti nejrychlejší motorky světa. Kdo mašinu vidí, častokrát se ani svézt nechce. Celkově působí spíš jako kolo, než jako motorka, a nikdy nevíte, nebo spíš většinou velmi správně tušíte, která silniční nerovnost vás vyhodí ze sedla. Na předních vidlicích je znát jakás takás pružnost, ale zadní část motorky je totálně neohebná. Úzký gumy na 26ti palcových kolech musí být maximálně napevno uchyceny, aby vůbec držely na svých místech, takže nehrozí, že by váš kontakt s vozovkou nějak změkčovaly.

 

Široký, dolu obrácený řídítka jsou hozený přehnaně dopředu, takže v rukách cítíte, jak se vám přední guma převaluje po vozovce. Kožený chrániče kolen na nádrži tvoří životně důležitou součást V-twinu, protože bez jejich pomoci byste tuhle mašinu těžko udrželi pod kontrolou. Brzdy jsou...no....slabý, takže pokud chcete bezpečně projet trochu ostřejší zatáčkou, nezbývá vám, než bleskově ohodnotit situaci, vypočítat optimální úhel pohybu, pevně sevřít kolena a tiše doufat. Třmenová přední brzda je dobrá leda tak na kolo a lankem ovládaná pryžová blokace náhonu zadního kola není o moc účinnější. Corah patří mezi motorky s jednostupňovou převodovkou, takže jakmile před sebou uvidíte stoupání, okamžitě se musíte rozjet, co to dá - jinak se nahoru nedostanete.Nicméně motor má masivní krouťák a flexibilitu. Při nízkých otáčkách můžete doslova slyšet otáčky pistu a zvuk tlumených výfuku je překvapivě tichý. Po rozstrkání se motor Jap rozeběhne bez zaškobrtnutí diky skromnému kompresnímu poměru a časování ventiIů. Rychlost narůstá pomalu kvůli dlouhým převodům. Při 30mph si motor sotva podupává.

Kdysi nejnadupanější kůň. Vloni byi jeden ze tři dochovaných exemplářů náhodně objeven v opuštěné stáji kdesi na Anglickém venkově. Jedna se o mašinu, která v roce 1959 zajela Pioneer Run Londýn-Brighton, vlastník na ni pote pravdě podobně zanevřel a zanechal ji osudu. Stejně jako ostatní dvě, i ona pochází z dílny Richarda Coraha, který tyto motorky začal vyrábět v roce 1910. Šťastným novým majitelem se stal Alan Curtis z Worcestershiru, který unikátní V-twin zakoupil v aukci za dvojnásobek vyvolávací ceny 9 500,- liber. .Zrestaurování v museu Sammyho Millera v Hampshiru ho přišlo na dalších 5 500,- Iiber. Bylo zapotřebí vyměnit ložiska, pístní kroužky, díly v karburátoru Amaci ventily a vyrobit nový zdvihátka. „Je rozhodně lepši kochat se pohledem na takovouhle motorku, ~než nechat 16 000,- liber (v přepočtu asi 880 000,- Kč) jen tak zahálet v bance prohlašuje Alan. Biker na Cohenu má vždycky plný ruce práce. Řídit tuhle motorku je umění samo o sobě. Nemá žádnou spojku ani převodovku, jenom jednoduchý převod rychlosti, který tvoří pás mezi motorem a zadním kolem. V místě, kde normálně najdete páčku spojky, je zdvihátko ventilů (dekompresor). Ten zdvihá výfukové ventily z jejich sedel, zhasíná motor a tak dovoluje motorce zastavit. Abyste ji znova nastartovali, musíte se s ní rozeběhnout a v momentě, kdy dosáhnete určité rychlosti, dekompresor uvolnit. Předstih se ovládá levou rukou, zatímco pravá ruka si pohrává s rukojetí plynu a určuje poměr pohonné směsi.levou nohou ovládáte zadní brzdu, pravou pak přední brzdu
a přidávání oleje do motoru.

Díky dávkování oleje pedálem nemuseli jezdci používat ruční olejovou pumpu, jak bylo tenkrát běžné, a tim pádem se mohli plně věnovat řízení.

 

 
  Corah 1912
MOTOR  
typ čtyřtakt V-twin
  vzduchem chlazený
zdvih. objem 750 ccm
kompres. poměr 7,5 : 1
karburátory Amac
ŠASI  
přerní brzda třmenová
zadní brzda blokace náhonu
PNEU  
přerní 26x2,25 in Dunlop
zadní 26x2,25 in Dunlop
ROZMĚRY  
rozvor 1390 mm
výška sedla 810 mm
objem nádrže 9 litrů

VÝKON

 
výkon 3.5 koní

Galerie Corah


Obrazek

 Závěr:
Corah je naprostým unikátem a průkoúpníkem mezi motocykly. Musíme dát hold konstruktéru a jezdcům, kteří na těchto strojích dosahovali opravdu obdivuhodných výsledků.


Podklady MOTORÁJ 7/1998

autor: Jára