Jdi na obsah Jdi na menu
 

Kawasaki ZX-12R r.v. 2002

 

Obrazek

Obrazek

Obrazek


Na téma smysluplnosti podobného snažení výrobců toho už bylo řečeno a napsáno dost a každý z nás si už svi~j vlastní názor určitě udělal, ovšem příjemnějším jako přehlídky moderní techniky a technologie jsou podobné hypervýkonné stroje fascinující podívanou. Katvasaki ZX-12R posílila na 190 k - tečka. Myslíte, že je to tak jednoduché? Velká ninja navíc získala na vzhledové atraktivitě. přijala za vlastní řadu sto čtyřiceti nových dílů motoru i podvozku a podobně jako menší sestry ZX-9R a ZX-6R se více přizpůsobila současné filozofii této sportovní řady Kawasaki: ,,rider friendly”, neboli jezdci přívětivější. Kapalinou chlazený čtyřválec dostal nový, 0 20 % těžší klikový hřídel kvůli vyrovnání výkonové křivky. Na jeho jednom konci je nový lehčí a menší rotor alternátoru. Mazací soustava je tlakována olejem z nového výkonnějšího čerpadla s širším rotorem. Větší výkon motoru vyžaduje účinnější mazání. ale i chlazení. proto je kapalinový chladič vybaven párem ventilátorů. Čekali jste více zásadních změn na samotném motoru? Přiznávám se, že já také. : Za větším výkonem pravděpodobně stojí především nově naprogramované zapalování a vstřikování paliva, které by mělo zlepšit průběh křivky výkonu v nízkých a středních otáčkách. Většímu přenášenému výkonu odpovídá také nová vícelamelová spojka s přívodem velkého množství chladicího motorového oleje. V její konstrukci je nový tlumič záběru, který by měl vylepšit souhru mezi motorem a převodovkou a stejně tak změkčit reakce, na změnu zatížení motoru. Šestistupňová převodovka má pouze nový řadicí hřídel o větším průměru, který by měl ještě zlepšit přesouvání jednotlivých převodů. Více nebylo třeba. Ostatní části a celky pohonné jednotky , ZX-12R zůstávají nezměněny. Mnohem ' více dílů bylo vyměněno na podvozku. Tam zůstává základem lehce upravený monokokový hliníkový svařenec s vylepšenou tuhostí a palivovou nádrží pod sedlem. Hlava řízení má zesílené horní ložisko.

Zadní kyvná vidlice je lehčí, přesto - že je díky novým výztuhám tužší, aby ; lépe odpovídala kvalitám nového rámu. Její čep je nyní posunut o 2 mm níže, aby podvozek získal snazší ovladatelnost.

Obrazek

 

Obrazek

S tím souvisí také upravený pákový převod nově, kratší (0 5 mm) centrální pružicí a tlumicí jednotky s měkčí pružinou a nově konstruovaným tlumičem. Její stavba umožňuje plynulé nastavení předpětí i útlumu. Přední kolo vede nová obrácená teleskopická vidlice s všestrannou možností plynulé regulace a novou geometrií. Je vybavena delšími pružinami a celkově tužším nastavením by měla spolehlivěji eliminovat nežádoucí reakce podvozku na změny zatížení motoru, především při zpomalování. S tím souvisejí kotoučové brzdy, které i v případě zvětšeného výkonu motoru ZX-12R nevyžadují v podstatě žádné změny. Zůstávají stejné rozměry trojice kotoučů i konstrukce třmenů. Pouze úpravou povrchu jejich pracovních ploch se ještě snížila síla potřebná pro jejich ovládání.

Obrazek

  Kawaaki ZX-12R
MOTOR  
typ řadový čtyřválec
  kapalinou chlazený
  DOHC, 16 ventilů
vrtání zdvih 83 x 55.4mm
zdvih. objem 1199 ccm
kompres. poměr 12.2 : 1
plnění motoru vstřikování Denso
  4 x 46 mm
max. otáčky 11 500 ot. / min
ŠASI  
rám hliníkový, páteřový monokok
přední závěs 43 mm upside-down
  plně nastavitelná, 120 mm
zadní závěs centr.. nastavitelná jednotka
  zdvih kola 140 mm
přerní brzda 2 x 320 mm kotouč
  šestipístek
zadní brzda 230 mm kotouč
  dvoupístek
ROZMĚRY  
rozvor 1450mm
výška sedla 820 mm
such. hmotnost 213 kg
objem nádrže 19 litrů

VÝKON

 
výkon 190 k/10500 ot./min
točivý moment 134 Nm/7500 ot./min

 

 

Závěr:
Poslední slovo v honbě za výkonem patří opět Kawasaki. Její ZX-12 je ještě vybroušenější, dokonalejší a hezčí. Bez ohledu na smysl a možnosti využití takových výkonů získá jezdec v sedle stodevadesátikoňové Ninji možnost napít se z poháru vášně - a to až do dna.


Podklady MOTORÁJ 7/1998
autor: Jára