CzechBikers - technika-suzuki
Jdi na obsah Jdi na menu
 

Patenty firmy SUZUKI

SACS -Suzuki Advanced Cooling System

Se systémem SACS přišla Suzuki pro veřejnost již v roce 1985 u motorky GSX-R 750 se snahou ušetřit váhu na vodní pumpě a využít olej nejen k mazání, ale i k chlazení motoru.

Sice dochází k menšímu množství odběru tepla jak u vodou chlazenýho motoru a je podstatně víc namáhán olej, ale za tu hmotnostní úlevu to stálo.

 

Využívá se do dnešní doby ale už jen u naháčů jako je Bandit 600 a 1200, GSX 750 a 1200.

Obrazek


Srdcem systému je dvojitý olejový čerpadlo který jednou stranou tlačí pod velkým tlakem s malou průtokovou rychlostí olej na mazaná místa (klikovka, ojnice, ventilovej rozvod ..) a druhá strana zajišťuje rychlou cirkulaci oleje přes olejový chladič a hlavu. Další specialitkou je ostřik pístů zespodu olejovou sprchou.

 

 

TSCC -Twin Swirl Combustion Chamber

Jde o navržení spalovacího prostoru s vířivým průchodem směsi a dosažení lepšího plnění a spalování.

Motor má čtyři ventily na válec (dva sací a dva výfukové), které zajišťují dobré plnění ve vysokých otáčkách. Ventily pohánění dva vačkové hřídele uložené v hlavně zprvu přes vahadla, později hrníčkovými zdvihátky.

 

Svíčka je umístěna mezi čtyřmi ventily což zajistí nejlepší zapálení směsi.

Obrazek


 

 

DOHC - Dual Overhead Camshaft

Sací i výfukové ventily mají svoji vačku umístěnou v hlavě válců. Dosáhne se tak lepšího rozmístění ventilů s ohledem na vhodný tvar spalovacího prostoru pro dosažení maximálního výkonu společně s použitím TSCC spalovací komůrky. Dva hřídele jsou vhodné pro vysoké otáčky motoru. Vačky jsou poháněny přímo od klikovky většinou mezi 2. a 3. válcem válečkovým řetízkem.

 

U starších modelů se používaly prvně rozdvojená vahala, kdy jedno byl na dva ventily jednoho válce, později se přešlo u 750 na jedno vahadlo na ventil a nakonec se používají hrníčková zdvihátka, kdy vačka tlačí přes kalibrovanou podložku uloženou ve válcovým držáku o nějž je opřen ventil.


Obrazek

 

 

SRAD - Suzuki Ram Air Direct

Jak uvádí firma Suzuki, ram-air je konstruován tak, aby zvýšil výkon až o 5 koní. Čím rychleji motorka jede, tím se zvětšuje tlak vzduchu v přívodní trubici a zároven v airboxu.

Tento systém je navržen pro zásobení čerstvého a hlavně chladného vzduchu do airboxu pro karburátory (nebo pro sání u vstřikovacích jednotek).

Vzduch vstupuje otvory po stranách v přední části kapotáže a jde skrz vzduchovod do boxu se vzduchovým filtrem. Zvyšováním rychlosti roste i rychlost vzduchu a tlak na vzduchový filtr.


Obrazek Obrazek
Takto stlačený vzduch podporuje spalování ve válci. Jsou-li přívodní trubice ucpané, motor správně nepracuje, což může mít za následek utlumení jeho výkonu nebo dokonce trvalé poškození.

 

 

SCEM -Suzuki Composite Electro-Chemical

Klasické válce se skládají z ocelové vložky vlisované do hliníkového válce. Suzuki na stěnu pracovní plochy válce nanáší elektrochemickou cestou vrstvu na bázi niklu, fosforu, křemíku a uhlíku.

Obdoba Nicasilu, což je karbid křemíku a niklu. Změní se tloušťka vložky, která je tím lehčí a lépe přechází teplo ze spalovacího prostoru. Tato vrtsva je i mnohem trvanlivější než klasická ocelová vložka a líp odolává extrémním teplotám.

 

 

EFI -Electronic Fuel Injection

Elektronické vstřikování paliva je mnohem efektivnější než plnění válce směsí tvořenou v karburátoru. (jednobodej vstřik je asi stejně kvalitní jak jeden karbec na válce vzhledem k tvorbě směsi).

 

Je vytvořena optimální směs pro různé režimy což nastavuje elektronika vycházející z teploty nasávaného vzduchu, tlaku vzduchu, otáček motoru a nastavení škrtící klapky.


Obrazek


 

 

SDTV -Secondary Throttle Valve System

Secondary throttle valves are fitted to each fuel-injection throttle body to improve intake efficiency and smooth power delivery. The valves are operated by a ECM-controlled servo-motor that constantly adjusts the intake opening to match engine performance with the riding condition.

The latest generation SDTV (on GSX-R600 and 1000) uses a compact servo-motor mounted directly to the throttle body for excellent response.

 

 

Automatic Cam Chain Tensioner

Řetěz pohánějící vačkové hřídele vyžaduje správné napnutí a pokud možno automatické které neustále koriguje vytahování řetízku.

 

Je to vyžadováno s ohledem na správné časování ventilů zvláště při vysokých otáčkách kdy má řetěz tendenci pokračovat ve směru, do kterého je donucen a proto se vkládá i vodící lišta na přední straně motoru.

Automatický napínák vylučuje pravidelnější údržbu napínání a kontrolu řetězu a snižuje hlučnost.


Obrazek


 

 

Liquid Cooling

Vodní chlazení se používá k minimalizaci výkonových ztrát vznikajících malým rozdílem teplot mezi kompresí a expanzí. (čím je studenější motor při sání a teplejší při výbuchu tak se zvyšuje účinnost tepelnýho stroje).

 

Suzuki přece jen přešla na tento typ chlazení ikdyž systém chlazení olejem (SACS) používala až do roku 93 u svých sportů.

Používá se stejný systém jako v autě, kdy vodní pumpa tlačí v okruhu vodu a termostat ovládá ventil na okruh s nebo bez chladiče.


Obrazek


 


Podklady MOTORÁJ 7/1998
autor: GSX-Roll & Záboj - úpravy