Suzuki GSXR 750 r.v. 1990
Nejoblíbenější sportovní model z programu Suzuki, GSX - R 750, prožívá pro rok 1990 svou renesanci. Na trhu je tato sedmsetpadesátka od roku 1988. Žádný jiný stroj této objemové třídy nebyl tak důsledně vyladěn pro Iehkou konstrukci. Jako první velkosériový výrobce se Suzuki odvážil použít podvozek z lehkého kovu, který byl ovšem v první fází příliš filigránský, nebyl dostatečně tuhý. Také použití čtyřválcového motoru nepřipouštělo kompromisy. Z hmotnostních důvodů zůstal chlazený vzduchem. Konkurence naopak spoléhala na chlazení vodou, Suzuki vyřešil mistrovsky problémy chlazení silného čtyřventilového stroje o výkonu 115 k, tím že instaloval druhé olejové čerpadlo, které zásobuje hlavu válce mazacím olejem. U současného, již třetího 'vydání' špičkového sportovního stroje se vývojáři motorů vrátili zpět ke starým hodnotám. Poměr vrtání/zdvih = 70/48,7 mm odpovídá stavu z roku 1985. Občas se zdvih při zvětšeném vrtání snížil na 44,7 mm. Čtyři 38mm karburátory Slingshot nahradily předcházejí, které měly průměr 36 mm. Další rezervy jsou ve velkém prohnutém chladiči oleje. Nejpodstatnější novinkou však je vybaven podvozek. Vidlice Upside-down na předním 1T kole. Má být značně tužší než běžná teleskopická vidlice. Současně vysoce účinná dvou kotoučová brzda se čtyř pístkovými čelistmi pohlcuje více tepla, především díky tlustším brzdovým kotoučům. Příkazem doby jsou široká Iitinová kola. Nová pérovací jednotka s několika možnostmi regulace tlumení umožňuje přesné sladění stroje s konkrétní dráhou i s potřebami jezdce a spolujezdce. Vedle dalších jemných vylepšeni jako například nového upevnění kyvné páky s napínáky řetězu použitými z jedenáctistovky, se velký význam klade na vzhled stroje. O ten se stará výfukové zařízení čtyři v jednom z nerezavějící ušlechtilé oceli.
Suzuki GSX-R 750 MOTOR typ řadový čtyřválec vzduchem chlazený DOHC, 16 ventilů vrtání zdvih 70 x 48,7 mm zdvih. objem 748 ccm kompres. poměr 10,9 : 1 karburátory 4 x 38 mm DOHC Mikuni BST38SS max. otáčky 13 500 ot. / min ŠASI rám dvojitý kolébkový - hliník přední závěs nast. předpětí a odraz zadní závěs nast. předpětí odraz a náraz přerní brzda 2 x 300 mm kotouč čtyřpístek zadní brzda 280 mm kotouč jednopístek ROZMĚRY rozvor 1415 mm výška sedla 800 mm such. hmotnost 193 kg objem nádrže 21 litrů VÝKON
výkon 115 k/11 000 ot./min točivý moment 78 Nm/10 000 ot./min max. rychlost 250 km/h
Podklady MOTORÁJ 7/1998