CzechBikers - technika-svicky
Jdi na obsah Jdi na menu
 

Svíčky

Provedení:

Svíčka se skládá ze dvou elektrod přičemž jedna je uzemněná přes závit a druhá vedoucí středem svíčky je připojena přes vysokonapěťový kabel k zapalovací cívce. Elektrody jsou vůči sobě odizolovány porcelánem-napětí mezi nimi je 15-60kV. Střední elektroda je buď niklová (tání 1450°C / 6,8 ľOhm.cm), platinová (tání 1770°C / 10,6 ľOhm.cm) nebo zatím nejlepší je iridium (tání 2454°C / 5,3 ľOhm.cm). Od firmy Denso mají svíčky platinové průměr elektrody 1,1 mm a výdrž až 100 tiskm (v autě) a iridiové mají průměr 0,7 mm s výdrží až 150 tis km. Speciální konstrukce Iridiové má průměr elektrody 0,4 mm. Občas je nutné vyměnit i kabely ke svíčkám, které origoš stojí samozřejmě hříšný peníz. Prodávají se však v metráži, ale v dnešní době jsou všude hlavně uhlíkový kabely používaný v autech. Tyto kabely nejsou vhodný poněvadž se rychle lámou a ztrácí se kontakt hlavně v místě spojení se svíčkou či koncovkou a začne vynechávat zapalování. Mají taky mnohem větší odpor na rozdíl od klasických měděných kabelů. U mědi můžem počítat s nulovým odporem při této délce kdežto u uhlíkových vláken je to až 10 kiloOhmů/metr.

 

Výběr:

Pro správnou funkci je nutný aby svíčka pracovala v rozsahu teplot 500-800°C. Při nižších teplotách se ztratí schopnost samočištění a na elektrodách se usazují spálené produkty. Při vyšších teplotách je směs paliva vystavena teplotě samovznícení a dochází k detonacím čímž klesne výkon a ničí se motor. Tepelnou hodnotu ovlivňuje délka exponované části izolantu vnitřní elektrody do prostoru spalování. Tzn. čím delší a hlubší izolace střední elektrody tím je vystavena více teplu od spalování a míň tepla odchází skrz závit do hlavy a svíčka je teplejší. Odchod tepla je vidět na obrázku. Pokud nejsou na motoru úpravy ovlivňující výkon motoru není potřeba laborovat s výběrem svíčky a použijeme co předepisuje výrobce motoru.

GSX-R 600 97-99
NGK CR9E
Denso U27ESR-N

Obrazek


GSX-R 750 85-87 88-89 90-91 92-93 94-99
NGK DR8ES JR9C CR10EK CR9EK CR9E
Denso X27ESR-U X27ETR U31ETR U27ETR U27ESR-N
GSX-R 1100 86-89 89-93 93
NGK JR9A JR9B CR9E
Denso X27ETR X31ETR U27ESR-N

 

Montáž:

Velikost dotažení (dotahovacího momentu) ovlivňuje schopnost odvádět teplo. Málo dotažená svíčka má za následek nedosednutí těsnění celou plochou a snížení odvodu tepla ze svíčky. Přetažení svíčky způsobí velké namáhaní kovového obalu kde se může poškodit vnitřní těsnění popř. vzniknou mikrotrhliny v izolátoru. K dosažení těsnosti spalovacího prostoru a zároveň nezničení závitu v hlavě motoru se svíčky s kolmou dosedací plochou a těsnícím kroužkem dotáhnou o 90° od dotažení rukou "nadoraz" a svíčky s kuželovou styčnou plochou se dotáhnou o 15°. Závit očistěte od oleje který by se zde mohl zapéct a zhoršit další demontáž a od prachu který by zdánlivě zvýšil dotahovací moment v případě použití momentovýho klíče a svíčka by tak nebyla dotažena dobře. Závit je možno namazat měděnou vazelínou. Svíčky demontujeme i montujeme při chladném motoru vzhledem k různé tepelné roztažnosti spojovaných dílů.

 

Dotahovací moment:

Průměr závitu Dotahovací moment
8 mm *) 8-10 [N.m]
10 mm *) 10-12 [N.m]
12 mm *) 15-20 [N.m]
14 mm *) 25-30 [N.m]
14 mm **) 10-20 [N.m]
18 mm *) 35-45 [N.m]
18 mm **) 20-30 [N.m]
*)Kolmá dosedací plocha s těsněním
**)Kuželová dosedací plocha bez těsnění

 

Vzhled svíček:

Obrazek
Barva světle šedá až do cihlové, nikde žádnej bordel-svíčka je OK
Obrazek
Svíčka je pokryta semišovým černým povlakem sazí. Moc bohatá směs buď díky seřízení karbeců, ucpanýmu vzduchovýmu filtru, špatná tepelná hodnota nebo špatné zapalování(vynechává).
Obrazek
Na svíčce jsou mastný nespálený zbytky nebo olej-patrně opotřebený pístní kroužky
Obrazek
Mechanické poškození způsobené velkou délkou svíčky nebo uvolněná součást ve spalovacím prostoru (matice apod.)
Obrazek
Utavená střední elektroda vlivem samozápalů či špatnou tepelnou hodnotou svíčky (vyměnit za studenější)
Obrazek
Nedostatečně utažená svíčka a utavená vnější elektroda. Na elektrodách jsou spálené zbytky oleje a nečistot. Zkontrolovat úniky oleje do spalovacího prostoru popř. jen vyměnit svíčky.
Obrazek
Přehřátá svíčka vlivem špatného chlazení motoru nebo použitím vysokého tepelného rozsahu. Izolátor je sněhově bílý s malými černými tečkami.
 

 


autor: GSX-Roll